Siaran langsung Liga Malaysia di TV3?

Petikan laporan Malay Mail 22 Februari 2011

TV3 shows interest in M-League

KUALA LUMPUR: Private station TV3 could turn out to be the saviour for millions of local football fans.

As talks between M-League rights holder Astro and government-owned RTM1 are seemingly deadlocked, TV3 is beginning to show interest in airing the matches, starting with the first-leg of the Asian zone Olympic qualifier between Malaysia and Pakistan tomorrow.

Currently, Astro Arena brings live coverage of the matches.

“TV3 are very interested but Astro is still negotiating with RTM,” said an insider.

“Even if TV3 do not get to air the Malaysia-Pakistan match, they are interested in the league matches, and even the FA Cup or Malaysia Cup.”

Another source confirmed that Media Prima, who owns TV3, are willing to spend big on Malaysian football after the country emerged victorious at the Asean Cup in December.

Prior to this, RTM1 has been diligently broadcasting the local league matches and a handful of international matches.

Nevertheless, RTM1 has yet to air a single local football match since the 2011 season started last month.

RTM1 had in the past paid RM6 million to the FA of Malaysia to broadcast the matches.

Astro are also asking for RM6 million but it was learnt RTM1 wants it reduced.

This was highlighted in The Malay Mail article headlined ‘No live football matches on RTM1 irks fans’ published on Thursday.

The Information, Communications and Culture Ministry deputy secretary-general Datuk Dr Rothiah Omar had, however, assured local fans they “have not cancelled the airing of local football matches” and hoped “Astro and RTM1 will come to an agreement soon”.

http://www.mmail.com.my/content/64445-tv3-shows-interest-mleague

Related Posts

18 Responses to Siaran langsung Liga Malaysia di TV3?

  1. masuk je astro, smua jadi kucar kacir

  2. aku urang misekin tak tergapai nak bubuh besen astrok atas bumbung^o^

  3. tak semua rakyat malaysia mampu langgan astro terutama pndduk luar bandar..kempunan la ktorg nk tgk siaran bola yg sblm ni dpt dilhat kat rtm..sy sokong moin masuk je astro smua jadi kucar kacir..hrp pihak rtm dpt cari jln utk siarkn kmbali siaran bola tempatan jgn hampakn kami smua peminat bola sepak tempatan

  4. tak semua rakyat malaysia mampu langgan astro terutama pndduk luar bandar..kempunan la ktorg nk tgk siaran bola yg sblm ni dpt dilhat kat rtm..waaaaaaaa

  5. hrp pihak rtm cr jln utk siarkn kmbali siaran bola sepak tempatan..jgn hmpakn kami smua peminat bola sepak..kempunan woo……

  6. sukn terbaik di rtm..

  7. harap benar RTM siar liga M 2011.kemoponan betuk

  8. kenapa x ada siarang lansung liga M

  9. ko memang tamak haloba la astro..siaran bolasepak tempatan yg ko ambik buat duit.. betul2 kurang hajor… sebabkan nk untung korang tak umpamakan langsung perasaan rakyat malaysia..geram btul la..

  10. aku heran knape kerajaan buat tak heran dgn sikap tamak astro ni? kalau nk tunjuk prihatin kpd rakyat tak semesti nye kerajaan majukan aspek pembangunan je, kerajaan kene kawal syarikat penyiaran yg tamak mcm astro ni supaya tak sakit la hati org biase mcm kami ni yg x semua nye mampu nk langgan astro

  11. saya ingin perbetulkan hal ini kawan2..astro meminta bayaran yang sama dikenakan FAM tahun lalu. ini kerana, pasukan yang dijadikan live match akan mendapat royalti siaran, sama seperti di EPL. jika musim lepas,setiap pasukan yang mendapat live feed, tidak akan dapat apa2.dan kemungkinan media prima akan membida jika rundingan dengan rtm gagal..kenapa rtm mampu membayar 6juta kpd FAM,tetapi tidak mampu membayar harga sama untuk pihak astro..sukan terbaik,bkan lagi di RTM…

  12. kenape RTM 1 dah tak ada siaran langsung bola sepak tempatan ? harap RTM dapat siarkan kembali siaran langsung bola sepak tempatan..

  13. ruginya rasa sbb tk dpt tgok pasukan kegemaran beraksi di padang ….. harap sgt agar RTM dapat menyiarkan semula siaran langsung bola sepak tempatan

  14. dimana kemanisan ungkapan”sukan terbaik hanya di rtm…kerajaan memang prihatin…tetapi kenapa siaran bola sepak tempatan tidak disiarkan…kasihani lah kami yang berpendapatan rendah…berharap sesangat rtm dapat kembalikan kemanisan ungkapan tersebut…tidak semua rakyat malaysia yang dapat langgan astro..harap harap rtm blh pertimbangkan……Hamba ALLAh yang sentiasa meminati sukan di RTM

  15. kalu tak boleh siarkan sepenuh nya sepanjang musim pun..harap harap dapat siarkan siaran langsung beberapa perlawanan penting sahaja

  16. majulah sukan untuk negara dan nsukan terbaik hanyalah Di RTM…….

  17. TV3 la pulak ambik siaran siaran lansung sukan…terutamanya bola sepak tempatan….

  18. ASTRO RAMPAS HAK ORANG YANG TIDAK BERKEMAMPUAN UNTUK TONTO LIGA MALAYSIA SECARA LANGSUNG.DAH CUKUP BAIK SIARKAN PERLAWANAN EPL,APA LAGI YANG ASTRO MAHUKAN?BUKANKAH PERPADUAN ANTARA RAKYAT BOLEH DIERATKAN MELALUI SUKAN?LAGIPUN BUKAN SEMUA RAKYAT DAPAT MELANGGAN ASTRO HANYA UNTUK MENONTON PERLAWANAN ASTRO.TAPI TAK APALAH,BILA KEUNTUNGAN MENJADI PILIHAN,KEINGINAN RAKYAT UNTUK BERSATU PADU MENYOKONG PASUKAN LIGA MALAYSIA TERHAPUS KERANA TAK PUNYA ASTRO.HANYA KERANA TAK PUNYA ASTRO,SUNGGUH KASIHAN…SETUJU DENGAN SESETENGAH PIHAK,KEUNTUNGAN MELEBIHI KEBAJIKAN RAKYAT MELALUI SUKAN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>